مبلمان اداری

مبلمان اداری و ارگونومی

مبلمان اداری و ارگونومی دانشی است که در آن اطلاعات علمی درباره انسان (چه روان و چه جسم) به کار گرفته می‌شود تا محیط و عناصر محیطی به‌ویژه محیط کار در مناسب‌ترین حالت ممکن طراحی شود. برای مثال در ارگونومی از آنتروپومتری و ابعاد و اندازه بدن انسان استفاده می‌شود تا مبلمان اداری به‌گونه‌ای طراحی شود که در هنگام کار کردن کمترین فشار به ستون فقرات، مچ‌ها و سایر اندام‌های کاربر وارد شود.

همچنین ارگونومی محدودیت‌ها و توانایی‌های انسان را در نظر می‌گیرد تا روشنایی، دمای محیط، صدا، ارتعاش و … در محیط کمترین آسیب را به کاربر بزند. ارگونومی تعیین می‌کند برای هرکدام از انواع مشاغل اداری و یا صنعتی باید از چه چراغی، با چه نوع لامپ، میزان، شدت، رنگ و شعاع روشنایی استفاده شود

مبلمان اداری

پژوهش‌ها نشان داده رعایت اصول ارگونومی در محیط کار علاوه بر بهبود سلامت جسمی و روانی ، بهره‌وری کارکنان را هم افزایش می‌دهد. رویکرد طراحی ارگونومیک به‌ویژه در سال‌های آخر قرن بیستم بسیار و به طرز اغراق‌شده‌ای مورد توجه قرار گرفت. تا آنجا که یک صندلی اداری بیش از اینکه یک صندلی باشد به «ابزاری برای نشستن» تبدیل شد .

و استفاده از انواع گوشی‌های محافظ را برای کارگرانی که در معرض صدایی بیش‌ازحد دسی‌بل مجاز هستند پیشنهاد می‌دهد. طراحی صندلی‌های نشسته ایستاده برای کاربران و اپراتورهایی که مجبورند ساعات زیادی از زمان کار را بایستند ، یا طراحی صندلی‌هایی باقابلیت‌های تنظیمی از دیگر اتفاقاتی است به سبب توجه به اصول ارگونومی در طراحی و تولید این محصول و تاثیر مبلمان اداری در ذهن مراجعین رقم خورده است.

مبلمان اداری

و کاربران مجبور بودند با چندین و چند اهرم برای تنظیم ارتفاع نشیمن، تنظیم ارتفاع دسته‌ها، تنظیم شیب پشتی، تنظیم شیب سروکله بزنند تا صندلی را به حالتی که بیشترین راحتی را در آن دارند نزدیک کنند. پرفروش‌ترین صندلی اداری جهان هم یک صندلی از همین دست است. «ارون» محصول هرمان میلر که ۱۹۹۲ طراحی و تولید شد. البته این تعدد و تنوع ابزارهای تنظیمی کم‌کم بیشتر از آنکه راحتی کاربران را در پی داشته باشد

آرگونومی

سبب سردرگمی آنان شد و اکثر کاربران از بسیاری از این مزیت‌ها بهره نمی‌بردند. این مشکل سبب شد که کم‌کم طراحان و تولیدکنندگان مبلمان اداری به فکر نوآوری‌های دیگری باشند. طراحی صندلی‌های خودتنظیم که ارتفاع و شیب آن‌ها با توجه به تغییر حالت بدن کاربر و به دنبال آن خود به خود تنظیم می‌شود، جدیدترین رویکرد در این عرصه است.

برای دیدن نوشته هایی که می خواهید، شروع به تایپ کنید.