افزایش قیمت به ام دی اف رسید

افزایش قیمت به ام دی اف رسید/ بازار در انتظار ترخیص ورق‌های ام دی اف از گمرک

این روزها افزایش قیمت کابینت هاى ام دى اف در کنار سایر گرانى ها تبدیل به یک معضل جدى هم براى مردم و هم کسبه این صنف شده به طورى که بنابر اظهارات فعالان این بازار، قیمت هر ورق ام دی اف از ابتدای سال تا کنون حدود ۵برابر رشد کرده که تا کنون بى سابقه بوده است.

بنابر آن چه که فعالان صنف کابینت سازى مى‌گویند، دلایل عمده این جهش قیمت را می‌توان افزایش دو برابری نرخ ارز، ممنوعیت واردات و معضل پر تکرار این روزهاى کشور یعنی احتکار دانست.

 

افزایش قیمت به ام دی اف رسید

بر اساس این گزارش و بنابر آماری که کابینت‌سازان ارائه می‌دهند، میانگین قیمت هر ورق ام دی اف در ابتدای سال بین  140 تا 180 هزار تومان بود اما طی فقط شش ماه قیمت  به ورقی حدودا 450 تا 650 هزار تومان صعود کرد.

گمرک این بار برای ورق فروشان دردسرساز شد!

در این زمینه رییس اتحادیه فروشندگان چوب، تخته و فیبر سه لایه در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین اظهار کرد: این که می‌گویند ورق افزایش 5برابری داشته اغراق است، بلکه از ابتدای سال حدود 2 برابر معادل 150درصد گران شده است.

اسماعیل الهیان در ادامه بیان کرد: علت اصلی افزایش قیمت ورق، نوسانات نرخ ارز و ممنوعیت واردات ام دی اف به کشور است.

وی با تاکید بر این که در تهران هیچ انبار احتکار شده‌ای نداریم، افزود: انبارهای احتکار شده شهرک صنعتی چهاردانگه تحت نظارت مانیست و اطلاعی از آن جا نداریم. با آقای سینکی معاون وزیر صنعت ، درباره این افزایش قیمت جلسه‌های متعددی داشتیم که صحبت از افزایش 10 درصدی ورق بود اما ما گفتیم 100 درصد گران کنید

به شرطی که جنس در بازار توزیع شود اما متاسفانه تا کنون این کار انجام نشده است.

رییس اتحادیه فروشندگان چوب :

رییس اتحادیه فروشندگان چوب، تخته و فیبر سه لایه درخصوص میزان تولید و واردات این محصول توضیح داد: حدود 50درصد این محصول تولید داخلی و 50درصد آن وارداتی است اما علاوه بر این که جلوی واردات را گرفتند، اجازه ترخیص کالا‌هایی که قبلا وارد کرده‌ایم را از گمرک نمی‌دهند.

الهیان درباره آینده این بازار تاکید کرد: اگر نرخ ارز روند افزایشی خود را ادامه دهد، قیمت ورق ام دی اف نیز همچنان گران می شود و بسیاری از تولیدکنندگان این صنف بیکار خواهند شد.

در راستاى این افزایش قیمت، برخی از صاحبان این صنف فرصت را غنیمت شمردند و  شروع به ذخیره ورق کردند به طوری که به گفته چند نفر از فعالان قدیمى این بازار، عده‌ای در این التهابات سود چند صد میلیون تومانی عایدشان شد و به نوعى راه صد ساله را یک شبه طى کردند.

به گفته کسبه‌ شهرک صنعتی چهاردانگه، بسیاری از مغازه‌ها ورق ام دی اف احتکار کرده‌اند اما تعزیرات تنها یک بار به آن جا مراجعه و دو مغازه را گزارش کرده و مابقی مغازه ها با پایین کشیدن کرکره‌هایشان به نوعى فرار کردند و تعزیرات نیز دیگر پیگیر این تخلفات نبوده است.

در این میان یکی از کسانی که سوله کابینت‌سازی داشت گفت: به من که چند سال است در این بازار کار می‌کنم ورق نمی‌دهند و می‌گویند نیست! در حالی که می‌دانم انبارها پر از جنس است.

مغازه دار دیگری در این میان بیان کرد: مشتری به شدت کم شده و مردم اصلا حاضر نیستند با این قیمت‌ها خانه خود را کابینت کنند. این در حالی است که بسیاری از خانه‌های نوساز اصلا کابینت ندارند امامردم ترجیح می‌دهند کابینت حاضری و یا طرح ام دی اف بخرند.

با پرس‌وجو از کابینت‌سازان، درباره این که کابینت ام دی اف یک آشپزخانه کوچک، متوسط و بزرگ میانگین چقدر تمام می‌شود متوجه شدیم. قیمت‌ها تا حدودی بر اساس متغیر بودن دستمزد، با هم تفاوت دارند، اما به طور کلی بنابر گفته اکثریت فعالان صنف کابینت سازى اگر بخواهید یک آشپزخانه کوچک را با ورق‌های معمولی کابینت کنید بین 8 تا 10 میلیون، آشپزخانه متوسط 13تا 15 میلیون و آشپزخانه‌های بزرگ حدودا تا 23 میلیون تومان هزینه خواهد داشت، این در حالی است که قیمت‌ها ابتدای سال خیلی متفاوت‌تر و ارزان‌تر بوده است.

 

برای دیدن نوشته هایی که می خواهید، شروع به تایپ کنید.